CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 24 januari 2008

Riktitt Kluriga Gåtor.

Vem är jag?
Från hus till hus jag går,
jag ända fram till dörren når.
Men jag får stanna utanför,
för där jag mera nytta gör.

Vem är jag?
Jag kan bära tunga grenar,
men inte några stora stenar.
På vintern är jag hård och hal,
men på sommarn är jag skön och sval.

Vem är jag?
Jag liten är och ganska stark,
och kilar runt i skog och mark.
Man säger att jag flitig är,
och ofta stora saker bär.

Vem är jag?
Jag är kall och vit,
och yr i luften hit och dit.
Jag dalar sen till marken ner,
och snart så kommer många fler.

En man var 28 år men hade bara haft 7 födelse-dagar. Hur är det möjligt?

Vem är jag?
Till en början vit som snön,
blir jag seder-mera grön.
och på slutet röd som blod,
då först är jag riktit god.

Vem är jag?
Roten upp,
toppen ned.
ser sol och måne,
men aldrig sommar.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Roten upp, toppen ner... det är istappen.

MAnnen som bara hade 7 födelsedagar har födelsedag den 29 februari, alltså på skottår. Hanna och jag känner en som heter Mac som fyller år den 29 februari. Konstigt!

Sen svarar vi "körsbär" på en fråga.

På alla andra säger vi som en vi känner: Det är en papegoja med solglaögon.

Sara sa...

Hi hi, det är faktist inte en papegoja med solglasögon.

Sötisen sa...

1ans...Svar vägen tror jag.
2...Tror jag...Vattnet.
3 tror jag myran.

Sara sa...

Rät på alla tre.